Koneos blogg

Väljer molnet för att bli en attraktiv arbetsplats och jobba flexibelt

Micael Corneliusson

annika_rosenberg_grip_fastighetsmakleri.jpg

Digitala verktyg, en modern IT-miljö och ett gediget arbete med att stärka varumärket är några saker som står högt upp på mäklarbyrån Grip Fastighetsmäkleris lista för att med bravur hantera en av sina största utmaningar i tillväxtfasen - rekrytering. 

Efter att ha jobbat i några år som fastighetsmäklare i Malmö kände Annika Rosenberg, VD för Grip Fastighetsmäkleri, att det fanns ett tomrum på marknaden. Hon och en mäklarkollega började efter en tids längtan efter något mer personligt och genuint att fundera och planera. Under vintern 2016 slog de upp portarna till Grip Fastighetsmäkleri, Malmös första mäklarbyrå som specialiserat sig på att förmedla bostäder byggda innan miljonprojektet på sextiotalet. 

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

En vanlig anledning till att många mindre företag har svårt att klara sig idag är för att de inte har insett vikten av att göra en omvärldsanalys innan de sätter igång, något som Annika Rosenberg var noga med från start.

- Innan vi startade så gjorde vi en analys av marknaden där vi främst tittade på hur det ser ut i andra stora städer. Vi gjorde mycket research digitalt men pratade även med andra mäklare. Sedan använde vi oss av Excel för att benchmarka och sammanställa all information. Vi fick då svart på vitt att det gick bra för de nischade mäklarbyråerna och skannade marknaden här i Malmö.

Annika och hennes kollega hade sedan innan kunskap om att deras tidigare kunder eftersökte mäklare som specialiserade sig på äldre bostäder eftersom det finns gott om dem i Malmös äldre kvarter:

- Det var då vi satte igång på allvar. Jag tror och hoppas att vår nisch kommer att bli en stark konkurrensfördel för oss framöver. 

En stor utmaning att rekrytera 

Precis som många andra företag i tillväxtfasen har Grip Fastighetsmäkleri också haft en utmaning i att hitta rätt kompetens. 

- Vår största utmaning just nu är helt klart rekrytering och det har varit det sedan ett tidigt skede. Vi har svårt att hitta rätt kompetens och jag tror att det främst beror på att vi fortfarande håller på att bygga upp företaget. Det mest naturliga för många är nog att i första hand söka sig till större mäklarkedjor som är mer välkända. Men i takt med att vi når ut bredare med vårt varumärke och skapar mer konkreta processer för att attrahera personal hoppas jag att det vänder! 

En modern IT-miljö på agendan 

På frågan om de jobbar digitalt idag är svaret ett solklart ja, all marknadsföring är digital och de jobbar mycket med sociala medier. Främst jobbar företaget med Instagram och Facebook i syftet att förstärka sitt varumärke. Så småningom hoppas de även att nå ut till nya kunder på det viset och att intressanta kandidater ska hitta deras företag. 

Trots att de jobbar i en hyfsat modern IT-miljö idag berättar Annika att Grip Fastighetsmäkleri planerar att göra vissa förändringar inom en snar framtid. 

- Vårt mäklarsystem är redan molnbaserat men vi ska också flytta över allt annat i molnet. Både för att det kommer effektivisera vårt arbete när vi kan jobba ännu mer flexibelt och för att det är mer kostnadseffektivt än den lösning vi har idag. Jag tycker också det är viktigt att hänga med i utvecklingen och det är ju ditåt det mesta går idag. 

Men en modern IT-miljö har fler fördelar än så. Genom molntjänster får du en lättfotad IT-miljö som är transparent, skalbar och flexibel. Det kan också vara ett bra verktyg i att attrahera ny kompetens. Den yngre generationen, 90-talisterna, som inom några år kommer dominera arbetsmarknaden har helt andra krav på sin arbetsgivare än många har idag. De är vana vid en ständigt uppkopplad vardag och högt upp på deras önskelistor när de söker jobb kommer flexibla arbetsplatser och mobilitet.

Sammanfattning 

En stor utmaning för den lokala mäklarbyrån Grip Fastighetsmäkleri i Malmö är att hitta rätt kompetens. Men genom att fortsätta sitt arbete med att förstärka varumärket via sociala medier, bli helt molnbaserade och alltid sträva efter nöjda kunder hoppas de snart både kunna hitta rätt kompetens och nya kunder som vill växa tillsammans med dem. 

Vill du läsa mer om VD:ns utmaningar i tillväxtfasen och hur IT och digitala verktyg kan stötta? Ladda ner vår guide här! 

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

 

Topics: Tillväxt, Digitalisering

Om Koneo

Koneo är IT-leverantören som vill att alla ska ha möjlighet till ett flexibelt arbetsliv. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Därför vill vi också utmana företag, myndigheter och organisationer till att låta de anställda få hitta sin egen balans däremellan. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Vi jobbar med våra kunder, åt våra kunder och för våra kunder. För att vi ska utvecklas och växa tillsammans. Koneo grundades 2002 och finns idag från Luleå i norr till Jönköping i söder.

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen