Koneos blogg

"Så fick vi stöd av staten för att digitalisera"

Micael Corneliusson

Keivan Kechmiri

Tillväxtverkets affärsutvecklingscheckar hjälper små företag som vill utvecklas och stärka sin konkurrenskraft. Ett företag som fått checkar beviljade i syftet att digitalisera är MusicPartner från Karlstad. I den här intervjun berättar VD:n Keivan Kechmiri hur de gick till väga. 

Ladda ner vå

MusicPartner startade 2003 och är en innehållsleverantör till företag som vill underhålla med rätt musik, vid rätt tillfälle. Keivan Kechmiri berättar att det bland deras kunder finns välkända varumärken som Telia, NK och Team Sportia. Företaget skapar kundunika radiokanaler där musiken är anpassad utifrån funktion, kundgrupper och naturliga variationer i tiden (det kan innebära att musik spelas vid lunch, under en afterwork och under kvällen, eller att musik spelas med olika intensitet en vanlig vecka jämfört med en lönehelg). 

En del av MusicPartners affärsidé är att öka intäkterna för sina kunder genom att vara behjälpliga i att fylla tomma lokaler eller locka nya kundgrupper med hjälp av unika MusikVideoQuiz, och de är ensamma i Europa med att ha licens med rättighetsinnehavarna, i det här fallet skivbolagen.

MusicPartners julspellista

Digitalisera för att expandera

Med sina fem anställda är företaget litet, och för att kunna expandera och ta nästa steg i utvecklingen kände Keivan att digitaliseringen skulle kunna vara nyckeln till det.

I ungefär samma veva hittade han information om affärsutvecklingscheckarna via det statliga aktiebolaget Almi och blev nyfiken. 

- När jag fick höra om att företag kunde få affärsutvecklingscheckar för att starta eller förbättra sin digitalisering ringde jag till en kontakt på Almi och hörde mig för. Jag påbörjade min ansökan genom att fylla i några frågeformulär. En del av den var också att jag fick beskriva vårt önskade digitala projekt.

Keivan beskriver det som en mindre pitch fast i textform. Lite senare fick MusicPartner besked om att man hade gått vidare i processen. 

- Nästa steg blev att åka till Almi här i Karlstad och i samband med mötet pitcha för vår digitala plan. Under det mötet fick vi även svara på frågor kring det planerade projektet.

Till slut beviljades pengarna och MusicPartner kunde "kvittera ut" sin affärsutvecklingscheck. 

(Läs mer om affärsutvecklingscheckar och digitalisering här.) 

Digital strategi, digital plan och förbättra processer 

Som den entreprenör han är hoppas Keivan på att MusicPartner nu kan utveckla flera delar i sin verksamhet inom det digitala. 

- Vårt första steg just nu är att ta hjälp för att skapa en digital strategi, så att vi når ut bredare med vår marknadsföring. Steg två är att vi vill ha en digital plan och steg tre är att förbättra vissa processer, till exempel vår säljprocess. Men vi får se hur mycket som ryms under just det där paraplyet, säger han. 

Keivans bästa tips till andra företag som också vill ansöka om checkarna är följande: 

- Man behöver vara väl förberedd eftersom det är viktigt att kunna svara på alla frågor i ansökan. Det är också viktigt att ha en tydlig plan för vad företaget vill använda affärsutvecklingscheckarna till, så att det verkligen faller inom ramarna för kriterierna. 

Jobbat digitalt sedan start 

Det intressanta med MusicPartner är att företaget ända från start har jobbat digitalt. Keivan Kechimi har tidigare varit verksam som IT-ansvarig och tror att mycket av den erfarenheten och hans teknikintresse har gjort att företaget har hängt med på den digitala resan.

- Jag skulle säga att vi är 100 procent digitala och egentligen har varit det från dag ett. Vi har till exempel ett CRM-system och digital fakturahantering. Men vi jobbar också med att hjälpa våra kunder med social marknadsföring, det kan vara genom att skapa spellistor till kunden som de i sin tur kan ge vidare till sina kunder eller hjälpa dem med hur man gör en musiktävling i sina sociala medier. Men vår stora utmaning digitalt är som sagt att nå ut bredare med vår marknadsföring. 

MusicPartner har i dagsläget några kunder i utlandet men hoppas att deras digitaliseringsprojekt ska resultera i att ännu fler utanför Sverige nås. 

- Vi har en så bra produkt som är oberoende av land och stad inom Europa. Därför hoppas vi nu på att nå ut i större skala. Jag menar, folk vill väl lyssna på musik i affären i Spanien lika mycket som i Sverige? 


Sammanfattning

MusicPartner i Karlstad jobbar med prenumerationstjänster för musik mot kunder såsom hotell, gym och butiker. De har ansökt om affärsutvecklingscheckarna från Tillväxtverket och kommer under 2018 att få ekonomiskt bidrag för att utveckla sin digitala marknadsföring. En marknadsföring som ska lägga grunden för en internationell expansion. 

Ladda ner vå

 

Topics: Digitalisering

Om Koneo

Koneo är IT-leverantören som vill att alla ska ha möjlighet till ett flexibelt arbetsliv. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Därför vill vi också utmana företag, myndigheter och organisationer till att låta de anställda få hitta sin egen balans däremellan.

Vi jobbar med våra kunder, åt våra kunder och för våra kunder. För att vi ska utvecklas och växa tillsammans. Koneo grundades 2002 och finns idag från Luleå i norr till Jönköping i söder.

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen