Koneos blogg

Hitta kunderna genom en effektiv tjänste- och produktlansering

Mia Åslander

Produkt- och tjänstelansering

Om ditt företag har kommit på nästa "stora grej" borde dess lanseringsplan vara minst lika genomarbetad för att kunderna ska hitta den. Medan vissa företag på sin höjd skriver ett pressmeddelande, och tänker "peppar, peppar" (eftersom de hoppas att kunderna kommer av sig själva), gör proffsen helt annorlunda. Läs hur!

I grunden är det väldigt enkelt - om du har något stort på gång behöver du en stor plan. Tipsen i denna artikel kommer från ett inlägg som Marcus Andrews har skrivit, och jag sammanfattar det viktigaste. Mycket handlar om marknadsföring, ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat. Att nå ut till kunderna och hitta dem blir enligt min uppfattning bara viktigare och och viktigare.

1) Förstå problemet ni försöker lösa

Innan du börjar, ta dig tiden att lära känna produkten/tjänsten. Förstå problemet som den försöker lösa och var delaktig när det är dags för användartester. Prata med utvecklarna och ställ en mängd frågor - speciellt om du inte är bekant med tjänsten/produkten. Fokusera på att förstå visionen och bli en expert. Förutom produktchefen bör VD:n vara den som är mest kunnig när det gäller vad som ska lanseras.

2) Undersök marknaden, det är där ni ska hitta kunderna

I de flesta mellanstora företagen äger produktchefen problemet som produkten/tjänsten löser. Hen har en djup förståelse för vem som är slutanvändaren hur dess unika behov ser ut. Men vill du som VD marknadsföra produkten/tjänsten i dina kanaler måste du förstå marknaden. Du måste kunna svara på frågor som:

  • Vad är den större berättelsen kring detta problem?
  • Hur är situationen för befintliga kunder?
  • Vad gillar folk och vad tycker de inte om?
  • Vad är ditt företags unika erbjudande?
  • Hur passar din nya produkt/tjänst in?

3) Fokusera på en idealkund

Du kanske inte behöver uppfinna en så kallad "buyer persona", men du bör beskriva vem i din målgrupp som är en perfekt matchning för den nya produkten/tjänsten. Vilka utmaningar har idealkunden? Hur fungerar hen? Prata med personer som passar den här profilen för att verkligen förstå deras behov och mål.

4) Skriv ett utkast till pressmeddelande

Framgångsrika företag som Amazon och Hubspot skriver ett pressmeddelande innan tjänste- eller produktlansering. Detta för att så tidigt som möjligt säkerställa att alla som är involverade i lanseringen kan ställa sig bakom meddelandet. Tanken är att arbeta bakåt och börja med pressmeddelandet för att lättare att sätta sig in i kundens situation. Om meddelandet inte låter väldigt intressant eller inte engagerar, finns det troligtvis mycket mer arbete att göra.

5) Bygg dina meddelanden - men gift dig inte med dem

Varumärkespositionering och att hitta kunder handlar mestadels om att förfina sin berättelse och enbart fokusera på de mest värdefulla aspekterna av den nya produkten/tjänsten.

Men det är inte så enkelt. De flesta produktspecialisterna tycker det är svårt bortse från enstaka funktioner. De kan inte lyfta blicken, men det är precis det du måste göra när du vill forma ett budskap kring lanseringen. Ditt budskap får bara en persons uppmärksamhet i några minuter eller sekunder, så det måste vara övertygande, enkelt och unikt. Det måste förmedla vad din produkt/tjänst faktiskt gör.

Du måste få till detta på rätt sätt, men överarbeta inte heller. Du kan (och bör) anpassa dina meddelanden till interna personer och kunder.

6) Satsa på beta-testare

Att ha en grupp beta-testare som utvärderar din produkt/tjänst innan du släpper den brett kan ge dig riktigt viktig input. Beta-testare kan ge dig snabb feedback i utbyte mot att de en känsla av exklusivitet genom att de får en "förhandstitt".

Om ditt företag gör det här, se då till att ta del av så mycket data som möjligt. Granska prestanda och validera ditt erbjudande. Det här är ett unikt tillfälle att verkligen testa dina budskap och få ett vederhäftigt underlag som bygger på feedback från en hängiven publik.

7) Ändra ditt meddelanden och hitta den bästa knorren

Efter att du har pratat med prospekts och säljare samt har sett hur beta-testare använder produkten är det ganska troligt att du har upptäckt några delar i ditt budskap som du bör justera. Det är bra, för då kan du verkligen se till att nå kunderna.

Men om du har gjort allting rätt, betyder detta inte några drastiska förändringar, utan mest en finslipning, gällande värdeerbjudande eller rubrik.

8) Sätt ambitiösa mål

Du måste vara ambitiös med alla mål du sätter, vilket kan kännas utmanande när du har en  produkt/tjänst som är helt ny. För att lösa detta dilemma brukar vi ställa frågan: "Om allt gick så bra det bara skulle kunna gå, vad är det högsta möjliga antalet (leads, kunder, användare) som vi kan nå? Hur många kunder SKA vi nå?"

Detta sätter ett tak för din kampanj - en siffra som i verkligheten nästan aldrig uppnås.

Om jag tror att det högsta möjliga antalet leads som en kampanjen kan generera är 500, och jag får enbart 450 - då vet jag att jag har gjort nästan allting rätt. Om den genererar 750 leder betyder det att jag förmodligen inte satte ett realistiskt tak. Och om kampanjen bara genererar 300 leads vet vi att min taktik inte fungerade alls.

9) Låt det ta tid tills marknaden är redo

Om du lanserar en ny produkt eller tjänst som gör att ditt företag tävlar i en ny marknad/nisch - kanske en där ni inte har något rykte att falla tillbaka på  - så se till börja skapa innehåll om problem som ert nya erbjudande löser innan lanseringen.

Skälen till detta är två:

  • För att skapa innehåll som sökmotorerna gillar (det vill säga i sökmotoroptimeringssyfte)
  • För att etablera ditt företag som experter på marknaden

Det ger er också chansen att se vilken typ av innehåll som får bra gensvar, något som kan vara värdefull för er framtida marknadsföring.

10) Skapa engagerande, kreativa marknads-"assets"

Nu är du så gott som redo för lansering. Men innan du börjar skriva e-postmeddelanden eller bygga kampanjsidor, bör du sätta dig in i kundens situation:

  • Hur fattar era potentiella kunder sina köpbeslut?
  • Vad behöver de innan de köper?
  • Är det en gratis provperiod? En demo?
  • Är det bäst att de pratar med en säljare?
  • Vad behöver de veta innan de kommer i kontakt med er?

När du har svaren på dessa frågor, börja jobba med formulär, landningssidor och annat. Hur kommer du först att få folks uppmärksamhet? Kanske är det ett e-postmeddelande som driver människor till en målsida där användarna uppmanas att fylla i ett formulär.

När du har det här, börja arbeta med att ta fram själva formulären, webbsidorna, videoklippen, inläggen för sociala medier, och så vidare. Alltså allt som ska driva potentiella kunder genom köptratten och se till att de blir köpmogna.

Sammanfattning

Innan ditt företag lanserar en ny produkt eller tjänst, bör du förstå problemet ni försöker lösa. Det är så ni hittar kunderna (eller de hittar er). Undersök marknaden och fokusera på en idealkund. Utifrån det, och med input från beta-testare, kan ni staka ut er marknadsföring, samtidigt som ni sätter ambitiösa mål för lanseringen.

Att hitta kunderna är en utmaning för företag i alla faser, men kanske främst i tillväxtfasen. Läs vår guide för tillväxt-VD:n och hur digitala verktyg kan hjälpa till.

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

 

 

Topics: Tillväxt

Koneo – vi gör IT enklare

Koneo är en helhetsleverantör av IT- och dokumentlösningar. Vi finns alltid nära, med fler än 400 medarbetare på mer än 30 platser över hela landet. Tillsammans kan vi erbjuda det stora företagets fördelar med support, specialistkompetens och effektiva tjänster. Läs mer på koneo.se

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen