Koneos blogg

Skillnaden mellan Generation X, Y och Z på arbetsplatsen

Mia Åslander

Medlemmar i generation X och YGeneration X, Y, Z. Hur skiljer vi oss egentligen ifrån varandra och hur påverkas vi av digitaliseringens frammarsch? Jag har gjort en egen, väldigt personlig mappning gällande skillnaden mellan Generation X, Y och Z och hur de fungerar (eller kommer att fungera) på arbetsplatsen. Min spaning och inspiration hämtar jag naturligtvis från människor i min närhet, nära och kära är en fantastisk tillgång!

Vår introduktion på den digitala arenan börjar med den svart-vita ultraljudsbilden på pytteliten bebis i vecka 12 som mamma eller pappa publicerar på Facebook. Därefter löper det på i ett rasande tempo.

Generation Z (00-10 talet)

Jag har tre barn, Tindra 13 år, Bella 11 år och Charlie 6 år. Alla väldigt representativa för generation Z, framförallt de två äldsta.

Tindra och Bella håller mig uppdaterad på vilka sociala plattformar som är inne och ute. De vloggar (videoblogg) och "House-partar", för oss i någon av de föregående generationerna: Skype eller FaceTime - fast lite roligare, lite lättare och lite snabbare. Facebook är för gamlingar, Instagram är ok men har ändå inte lyckats slå igenom med den kraft som Snapchat har (trots försök att kopiera hela my story-delen). Snapchat är den naturliga kommunikationskanalen, det är där man "bygger sitt varumärke" i 10-12-årsåldern och WhatsApp funkar utmärkt för gruppchattar.

I Musical.ly spelar man in egna videos, med koreograferade danser till låtar. Musical.ly är otroligt populärt - min väns 12-åriga dotter har just nått den eminenta siffran på 32 000 följare (helt galet), hatten av för dig, Matilda!

Generation Z tittar inte på TV (förutom Melodifestivalen när vi tvingar dem), det är knappt ens Netflix som gäller längre - det är YouTube. I timmar!

Till min förvåning kan Generation Z dock en hel del om Office 365 och dess appar eftersom det är skolans arbetsverktyg.

Generation Z har fantastiska förutsättningar att ta med sig ut i arbetslivet och till arbetsplatsen. Den digitala arenan är helt naturlig för dem, det kommer inte att krävas någon transformation för att få dem anpassade, de är redan där. De har förutsättningar att skapa sig en jobbsituation där värderingar, intressen och passion förmodligen kommer att bli mycket starkare drivkrafter än vad lön eller titel någonsin kommer innebära.

Generation Y (80-00 talet, även kallad millenials)

Här hittar vi min kollega Emelie, 23 år. Emelie är marknadskoordinator, hon bygger hemsidor på löpande band och gör saker som att svänga ihop en event-app på en eftermiddag. Hon är digital ut i fingerspetsarna.

När jag drar upp planer och tankar för hur vi ska lansera nästa projekt i en film och funderar vilken byrå vi ska anlita för produktion utbrister Emelie "det där fixar jag i Premiere". Det är inga konstigheter, hon har ju gjort film sedan hon var 15.

Tjejen som själv ser det som sin skyldighet (inte rättighet) att utföra jobbet där hon befinner sig för tillfället, när och var spelar ingen roll, fritid och arbete flyter ihop till ett. Visst vore det dumt av mig om jag begränsar henne med ålderdomliga kommunikationslösningar och hårdvara som inte uppfyller dessa krav?

Generation X (60-80 talet, även kallad "den ironiska generationen”)

Det är alltså vi som finns på Facebook. Och LinkedIn. Den ironiska generationen, generationen som har ställt till det för Y-gänget som nu måste städa upp i våra fotspår. Det som skiljer oss mest från Generation Y är att vi växte upp i en helt annan digital miljö, det fanns inget internet när vi var små, vi hade inga mobiler. Vi satt hemma vid telefonen och väntade, om någon möjligtvis hade något de ville säga oss. Så resan Generation X har gjort är fantastisk! Att börja sitt liv totalt analogt för att genomgå den transformation som lett oss fram till där vi är idag, det är en förändringsresa som få får vara med om.

Sammanfattning

Den digitala transformationen påverkar naturligtvis alla generationer, men på olika sätt. För att få en väl sammansatt arbetsgrupp ser jag det som oerhört viktigt att ha en blandning av X & Y samt en god insikt även i hur Z fungerar, för att kunna förutspå ett beteende och börja skönja trender. Genom att vara olika och tänka olika får vi ut otroligt mycket mer av ett samarbete än om vi endast jobbar med individer som har samma bakgrund och är stöpta i samma form.


Vill du veta hur andra företag drar nytta av digitaliseringen och andra trender för att vässa sin konkurrenskraft? Ladda ner vår rapport!

Ladda ner din rapport här!

Topics: Personal

Koneo – vi gör IT enklare

Koneo är en helhetsleverantör av IT- och dokumentlösningar. Vi finns alltid nära, med fler än 400 medarbetare på mer än 30 platser över hela landet. Tillsammans kan vi erbjuda det stora företagets fördelar med support, specialistkompetens och effektiva tjänster. Läs mer på koneo.se

Prenumerera på vår blogg