Koneos blogg

Företagare - så slipper du fastna i fallgroparna som förhindrar tillväxt

Mia Åslander

tillvaxt-genre-388381-edited.png

Luddiga affärsplaner, slarviga omvärldsanalyser och felrekryteringar är de största fallgroparna för företag som vill växa. På väg mot att bli ett moget, välfungerande företag är det lätt att trampa snett - men det finns lösningar för att slippa fastna med foten i gropen. I den här bloggartikeln tar vi upp dem. 


Att styra ett företag är allt annat än lätt. Mycket ska tänkas på och utmaningarna är många. Här nedan listar i tre och skriver hur du löser dem. 

1) Var unik - gör en ordentlig omvärldsanalys

Underskatta inte hur viktigt det är för företaget att vara unikt. Ponera att du har en dröm om att öppna en pizzeria. Det har äntligen blivit dags för dig att starta, problemet är bara att det redan ligger tre pizzerior på samma gata. Ni kommer alla använda samma matleverantörer och ni har ungefär samma priser. Chansen för att just din pizzeria kommer att utses till den bästa är inte så stor.

För att slippa fastna i den här fallgropen är det viktigt att du gör en ordentlig omvärldsanalys. En grundlig faktainsamling som innehåller tillgängliga siffror och allt du vet om eventuella konkurrenter. En anledning till att många företag misslyckas är helt enkelt för att de slarvar med omvärldsanalysen, de har dålig koll på konkurrenterna och lyckas inte göra sig tillräckligt unika. Smarta IT-lösningar ger dig möjlighet att sätta upp arbetsflöden och så kallade alerts som hjälper dig att hålla koll på vad som sägs om både konkurrenterna och er bransch. 

2) Gör en tydlig affärsplan 

En annan fallgrop som också är lätt att ramla ner i är den där affärsplanen är luddig eller till och med saknas. Affärsplanen ska innehålla själva affärsidén, företagets unika erbjudande, tidsplan, planer för riskhantering och budget. Om företaget står utan affärsplan blir det väldigt svårt att utveckla idéer och att faktiskt kunna testa den teoretiskt utan att förlora pengar.

För att slippa fastna i den här fallgropen är det viktigt att sätta sig ner och fundera på ovanstående komponenter. Och vara på det klara med att planer kan revideras och diskuteras, de behöver inte vara huggna i sten. För att lyckas med detta är tillgänglighet viktigt, något som du lättast uppnår via molnet. 

3) Rekrytering – attrahera rätt kompetens 

Ett bra team är viktigt för ett företags utveckling. Men det är svårt att hitta rätt kompetens. En anledning till det är att kandidater i allt större utsträckning ställer högre krav på sina arbetsgivare. För att attrahera rätt kompetens, tänk igenom två viktiga punkter:

  • Vad kan du erbjuda
  • Vilka är företagets värderingar

Värderingsarbete är långsiktigt och konstant, men vad gäller vilka erbjudanden du har så finns det mycket att göra på kort sikt. Till exempel att investera i en modern IT-miljö som möjliggör flexibla, dynamiska arbetsformer. 

Sammanfattning

Att leda företag brukar innebära utmaningar, både stora och små. Fallgropar på vägen är vanliga men det finns metoder för att ta sig ur de allra flesta gropar hur djupa de än ser ut att vara. Ordentliga omvärldsanalyser, tydliga affärsplaner och rätt kompetens är några av lösningarna som kan dig vidare.

Vill du läsa mer om hur du som VD tar dig igenom till nästa fas? Ladda ner vår guide ”VD:ns guide till tillväxtfasen”.

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

 

Topics: Tillväxt

Om Koneo

Koneo är IT-leverantören som vill att alla ska ha möjlighet till ett flexibelt arbetsliv. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Därför vill vi också utmana företag, myndigheter och organisationer till att låta de anställda få hitta sin egen balans däremellan. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Vi jobbar med våra kunder, åt våra kunder och för våra kunder. För att vi ska utvecklas och växa tillsammans. Koneo grundades 2002 och finns idag från Luleå i norr till Jönköping i söder.

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen