Koneos blogg

De 5 största utmaningarna för småföretag - och hur de kan lösas

Micael Corneliusson

5-utmaningar-smaforetag-854560-edited.png

r organisationer och media tar tempen på småföretags-Sverige, lyssnar jag extra noga. En undersökning bland företag i byggsektorn exempelvis visar att det är oerhört svårt för småföretagen att att hitta nya kunder. På andra plats kom utveckling av befintliga kundrelationer, ett tema som också ligger mig varmt om hjärtat. I denna artikel visar jag topp 5-listan och presenterar lösningstips.

Ladda ner rapporten: Från frö-stadiet till mognad och exit

Förvisso är undersökningen från år 2016, och jag har tyvärr inte hittat någon uppdaterad version. Men jag tror och vet att majoriteten av småföretagare fortfarande går och letar efter lösningar på dessa problem.

 

Hela listan

1. Att hitta fler/nya kunder
Oavsett om ditt företag befinner sig i byggsektorn eller någon annan bransch, så är jakten på kunderna stenhård. Konkurrensen verkar bli starkare för varje kvartal som passerar och kunderna blir kräsnare. Nykundsbearbetning är en utmaning som aldrig verkar kunna bli löst.

Så självklart har jag ingen "master plan" i bakfickan, men jag vill tipsa er om att det är en bra idé att analysera sin nuvarande kundstock för att hitta nästa kund. Gör ett Excel-ark, eller ännu bättre, skapa er egen databas med uppgifter om kundernas storlek, bransch, ort, omsättning och andra nyckeltal. Sedan kan ni se var ni haft de mest lönsamma affärerna, och var det finns utvecklingspotential. Se till att marknadsföra er mot dessa kundgrupper genom att fokusera på vilken nytta ni kan skapa i deras verksamhet. Självklart ska ni också synka den bild ni ger i marknadsföringen med den ni ger vid personliga möten.

2. Att utveckla befintliga kundrelationer
När man väl har fått kunden, är det oerhört viktigt att inte tappa den. "Nöjda kunder kommer alltid tillbaka" brukar det heta. I branscher med väldigt korta kundrelationer, där försäljningen mer eller mindre är transaktionsaktig, är uppförsbacken på vägen till en trogen kundrelation kanske brantast. Men även dessa företag kan göra skillnad.   

De företag som lyckas skapa förtroende och hjälper kunden att utveckla sina affärer med hjälp av sina produkter/tjänster, är steget före. Att ha uppdaterad information om kunden är viktigt för att behålla relationen med kunderna. Ni vill framstå som engagerade på riktigt i kundens framtid och insatta i kundens historik . Här kan är ett säljstöd vara avgörande.

3. Att öka lönsamheten
Det är lönsamhet som är nyckeln till småföretagets långsiktiga överlevnad. Du kan sälja bra – men fortfarande tjäna dåligt.

Outsourcing är ett vanligt och beprövat sätt att öka lönsamheten. Outsourcing innebär är att företaget lägger delar av sin verksamhet på entreprenad. Ni kan anlita vakter, städare, transport, IT-drift och redovisning. Pengabesparingen ligger i att ni enbart betalar för dessa tjänster när ni använder dem. Nuförtiden lägger företag inte bara ut sin IT-drift på entreprenad, utan även hela sin IT-miljö. Kom ihåg att prata ROI med er leverantör och inte bara pris.

4. Att rekrytera personal
Generationsskiftet som Sverige genomgår just nu, är dramatiskt. Snart försvinner 50-talisterna ur arbetslivet och lämnar ett stort kompetensmässigt hål efter sig. Ifall ditt företag inte råkar heta Google eller Spotify, där unga människor helst av allt vill jobba, gäller det att säkerställa att ni blir en tillräckligt attraktiv arbetsgivare för att locka till sig framtidens talanger.

IT-miljön kan absolut vara nyckeln till detta. Med en lätt, snabbfotad uppsättning verktyg och plattformar är ni rustade för framtida utmaningar, och kan samtidigt erbjuda de arbetssätt som Generation Y och Z finner attraktiva.

5. Att välja rätt projekt att lämna anbud på
Ordvalet i utmaningen ovan skvallrar onekligen om att det är i byggsektorn som denna undersökning genomfördes. Men jag tycker ändå att man kan dra paralleller till andra branscher.Vilka bollar ska man ska springa på, är en ständigt aktuell fråga för de flesta entreprenörerna och småföretagarna.

Här är mitt tips till er att ni genomför en ordentlig omvärldsbevakning. Sätt upp "alerts" i datorn som skickar notiser till er när en affär i en för er viktig sektor blir av. Bevaka konkurrenters sociala medier, pressmeddelanden och annat - och ni får en bättre bild av vart marknaden är på väg. Till slut kan ni förutspå var nästa affär uppstår och var ni har störst chans att ta hem det.

Sammanfattning

Nykundsbearbetning och utveckling av kundrelationer brukar vara de största utmaningar för småföretag, och bevis på det är en undersökning som tidningen Byggvärlden presenterade. I denna artikel delar jag med mig av lösningar till dessa utmaningar. När du fokuserar på att ge värde åt dina kunder kommer du ha dem som ambassadörer för ditt bolag, så de blir en kraftfull säljstyrka.

Glöm inte att ladda ner vår rapport Från frö-stadiet till mognad och exit som handlar om hur företag utvecklas och hur utmaningarna kan lösas.

Ladda ner rapporten: Från frö-stadiet till mognad och exit

 

Topics: Tillväxt, IT

Om Koneo

Koneo är IT-leverantören som vill att alla ska ha möjlighet till ett flexibelt arbetsliv. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Därför vill vi också utmana företag, myndigheter och organisationer till att låta de anställda få hitta sin egen balans däremellan. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Vi jobbar med våra kunder, åt våra kunder och för våra kunder. För att vi ska utvecklas och växa tillsammans. Koneo grundades 2002 och finns idag från Luleå i norr till Jönköping i söder.

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen