Koneos blogg

7 lärdomar från unga agila företag när det gäller tillväxt

Mia Åslander

6 lärdomar från unga agila företag för tillväxt

Spotify, Facebook, Amazon - alla är de företag som har revolutionerat sina respektive branscher och marknader. Än idag är det en och annan VD på de traditionella drakarna som sitter och kliar sig i huvudet och undrar vad som egentligen hände när de blev omkörda i innerfilen. Det finns flera förklaringar och lärdomar som även små och medelstora företag kan dra nytta av i sin strävan efter tillväxt.

Självklart hade varken ovannämnda företag eller Alibaba och Uber slagit igenom, om internet inte hade funnits. Så den tekniska utvecklingen är utan tvekan grundstenen som dessa företag byggde sin succé på (du kan läsa mer om det i artikeln "Därför lägger IT grund för företags tillväxt"). Men det finns andra aktörer som inte haft en lika lyckosam utveckling - Boo.com, Letsbuyit, Framtidsfabriken är bara några (svenska) exempel. Så visst finns det flera framgångsfaktorer att ta hänsyn till.

1. Tillväxtorienterade VD:ar som sitter kvar

Bakom varje framgång står en ledare som sticker ut. I de unga, agila företagens fall är det pionjärer som Daniel Ek, Mark Zuckerberg och Jeff Bezos. Även Alibabas grundare Jack Ma och Ubers VD Travis Kalnick är visionärer med en brinnande passion och en ambition att förändra världen. 

Förutom den brännande viljan att bygga ett fantastiskt företag så såg dessa män också till att alltid behålla makten. Om Facebook, Amazon eller Spotify hade styrts av riskkapitalister hade dessa företag sålts ut för länge sedan. Om de hade ägts av aktieägare, skulle frestelsen att minska utvecklingskostnaderna för att möta kvartalsmålen, varit stor.

Men Facebook, Amazon och Spotify har alltid styrts av sina grundare. Och de har alltid varit mer fokuserade på att bygga sin långsiktiga vision än att kapitalisera på kortsiktiga finansiella vinster.

2. Litet fokus i början

Som Driva Eget skriver, var Facebook i början en stängd tjänst som enbart var öppen för studenter på Harvard-universitetet. Sedan skalade Zuckerberg upp och tillät användare från amerikanska universitet och högskolor. När Facebook väl hade en tillräckligt stor användarskara öppnades plattformen brett.

Spotify började i ett liknande spår, i början jobbade tjänsten med "invite only"-strategi. Varje användare hade ett visst antal inbjudningar och att få en sådan inbjudan tillskickat förmedlade en känsla av att tillhöra en exklusiv skara.

Även Amazon hade först ett ganska begränsat utbud - böcker. Men så skulle det inte förbli. Jeff Bezos hade idén att Amazon skulle bli "the everything store", och det gjorde den. Lanseringen av Kindle blev en stor succé, och än idag är det den mest populära läsplattan.

Devisen för ansvariga är alltså "tänk stort och börja litet". I praktiken betyder det: att skapa ett momentum med hjälp av en skara trogna kunder och sedan expandera.

3. Dra bort istället för att lägga till

Amerikanska Entrepreneur.com skriver att när grundaren för HouseSYSTEM, en tidig Facebook-konkurrent på Harvard-campusområdet, ville migrera hans tjänst med Facebook tackade Mark Zuckerberg nej. Detta för att han tyckte att deras upplägg var för spretigt.

För dagens företagsledare betyder detta fokus att skala bort allt som inte är absolut nödvändigt. Alla som sitter med en affärsplan upptäcker ganska snart att det är enkelt att konstant hitta på nya erbjudanden. Något som i slutändan gör att tidsstress uppstår och senarelägger lanseringen. Men lanseringen av en tjänst eller produkt gör ju inte att den inte kan vidareutvecklas. Att inkludera för många funktioner från början kan försämra användarupplevelsen, vilket i längden kan fälla tjänsten eller produkten.

4. Användande av den egna produkten

Daniel Ek är en ganska sällsynt kombination av en datanörd och ett musikgeni och har alltid själv använt Spotify. Mark Zuckerberg är i allra högsta grad aktiv på Facebook. Han lägger ut familjebilder på sonen Max och hunden Beast, eller delar med sig av bakom kulisserna-bilder när han möter världens makthavare.

För dig som förebild är det en självklarhet att använda er produkt eller tjänst. Men säkerställ att även dina kollegor och anställda gör det så att de verkligen förstår den. Det banar för att alla får en känsla av ansvar och vill leverera hög kvalité. Detta för att de så kan förstå vad era kunder behöver.

5. En kundtjänst i världsklass

Jeff Bezos har alltid proklamerat att kunderna måste behandlas som kungar, och att hans företag inte fokuserar på sina konkurrenter utan snarare på sina kunder. Hans viktigaste lärdom gäller uttrycket "word of mouth" och har i en intervju sagt att i den fysiska världen kan en missnöjd kund sprida sitt missnöje till sex personer, medan på nätet kan som samma kund nå 6000.

6. Snabbhet och handlingskraft

Mark Zuckerberg byggde den första versionen av Facebook på sin fritid. Han skrev ingen affärsplan och involverade inte några vänner och rådgivare vad de tyckte om idén. Han gjorde inte heller några marknadsanalyser, ansökte om patent eller varumärken, eller gjorde något av de andra sakerna som företagare förväntas göra. Han byggde bara en häftig tjänst och lanserade den snabbt.

Kom också ihåg att Zuckerberg beskylldes att ha stulit idén från några av sina studiekamrater. Idag är alla tvister lösta och det enda som går att slå fast idag är att han var först med att realisera idén.  

Daniel Ek på Spotify var visserligen inte först med att utveckla en musiktjänst på nätet men idén att streama musik, det vill säga spela upp låten samtidigt som den överförs från internet var något helt nytt.

7. Snabba anställningar och entlediganden

Om du vill bygga ett stort företag, måste du bygga ett bra team. Det betyder två saker:

  • Anställa personer
  • Avskeda personer

Att hitta rätt kompetens och anställa den låter ganska logiskt: Du måste hitta de bästa medarbetarna för varje position och sedan få dem att skriva på.

Men att göra sig av med personal, under tiden, är avgörande av två skäl: För det första, oavsett hur noggrann du är, du kommer att få in fel slags folk, och det behöver du rätta till snabbt. För det andra, om ditt företag växer snabbt, kommer detta överskrida förmågan hos många av dina tidiga chefer - och du kommer att behöver byta ut dem. Kort sagt, om du inte "väljer rätt" vid avskedandet, kommer ditt företag att glida in i medelmåttighet.

Under Facebooks tidiga dagar gjorde bolaget massor av misstag, men de togs omhand snabbt. Facebook var också bra på att ersätta chefer när företaget bara växte och växte.

Spotify var bra på att hitta rätt folk, och det snabbt. De hittade sina medarbetare i dotcom-bolag som det hade gått tungt för ett tag, som till exempel Spray. Och självklart har det varit en fluktuation av människor sedan uppstarten för drygt åtta år sedan. Detta i takt med att Spotify blev en global aktör som krävde allt mer global fokus.   

Sammanfattning

De unga, agila företagen gör en hel del annorlunda. De styrs av snabba, handlingskraftiga ledare, som i de allra flesta fall bara har ”kört på” utan att tänka på konkurrenterna. Och om de gjorde det, så såg de till att vara snabbare än alla andra. Dessa företag har också satsat på att kunderna sprider sitt goda omdöme om tjänsten/produkten vidare. Antingen för att de har en väldigt bra kundtjänst eller för att dessa kunder känner sig som en del av en exklusiv skara.

Men det som förenar företagen till överst är utnyttjandet av teknik. Utan, IT, internet eller digitalisering hade Facebook, Amazon eller Spotify inte funnits. Vill du veta mer om hur du kan utnyttja digitalisering i just ditt företag?

Ladda ner din rapport här!

Topics: Tillväxt, IT, Digitalisering

Koneo – vi gör IT enklare

Koneo är en helhetsleverantör av IT- och dokumentlösningar. Vi finns alltid nära, med fler än 400 medarbetare på mer än 30 platser över hela landet. Tillsammans kan vi erbjuda det stora företagets fördelar med support, specialistkompetens och effektiva tjänster. Läs mer på koneo.se

Prenumerera på vår blogg