Koneos blogg

5 råd för att lyckas med expansionen

Mia Åslander

5 råd för att lyckas med expansionen

Det går bra för Sverige just nu. Svenskt Näringslivs senaste konjunkturrapport visar på "fortsatt god konjunktur". Så kanske är det dags att förverkliga de där expansionstankarna som du som VD har ruvat på så länge? Vi sammanfattar de bästa tipsen för företagare som vill ta nästa steg i sin utveckling.


Råden kommer från en artikel som engelska The Guardian publicerade för ungefär ett år sedan: Going for growth ... how to expand without destroying your business.

1) Håll koll på ditt kassaflöde

Som klyscha känns "cash is king" säkert igen. Klyscha eller ej - den är sann, även i ett så kontantlöst land som Sverige. Har du ingen koll på ditt kassaflöde, och tror att verksamheten presterar bättre eller sämre än i verkligheten, så sätter detta käppar i dina tillväxthjul. Det kan till och med vara början på slutet för ett litet företag.

VD:ar för företag som hamnat i denna fälla berättar ofta att de inte kunde övervaka/monitorera kassaflödet och heller inte visste vad de skulle göra när saker och ting gått fel.

- Det kan vara skrämmande att upptäcka hur dåligt man ligger till. Så vissa väljer att sticka huvudet i sanden och hoppas att det kommer att ordna sig. Men det gör det inte. Om du däremot känner till problemet, kan du vidta åtgärder. Till exempel kan du omförhandla betalningsvillkoren med dina leverantörer, jaga eller uppmuntra kunder att betala sina fakturor tidigt och minska kostnaderna. Detta gjorde jag när jag tog igenom mitt första företag genom en lågkonjunktur. Det var inte så att vår verksamhet skulle dö, men det var nyttigt att agera innan det blev för sent, berättar en VD som The Guardian har intervjuat.

2) Jaga kunderna som inte betalar 

Att få betalt i tid är viktigt för att hålla ett företag igång. Med andra ord kan sena betalningar vara det största hotet för småföretag. Många lånar pengar från vänner och familj eller tar dyra lån för att överleva. Men det betyder inte att sena betalningar inte bör lösas.

- Det kan låta självklart, men det är vitalt att som företagare ha en fullständig översikt över finanserna - oavsett tidpunkt. Att hålla koll på alla intäkter och utgifter ger ha insikt i vilka pengar som kan användas till vilka ändamål. Det hjälper också att förbereda när betalningar ska göras och identifierar konsekventa "sena betalare". Att hota dessa företag med dröjsmålsränta, samtidigt som man kan erbjuda rabatter för tidiga betalningar, kommer att uppmuntra alla att betala i tid, säger en annan VD i The Guardians artikel. 

Att vara noggrann i sin fakturering, och undvika misstag på fakturorna (till exempel kostnadsställe, felaktiga fakturanummer eller rader som saknas), hjälper också till att förebygga försenade inbetalningar. Dessa fel upptäcks ofta strax innan sista betalningsdatum, så detta resulterar i en senare betalning som påverkar kassaflödet negativt.

3) Fokusera på marginalen när driftskostnaderna ökar

Ett vanligt misstag som många småföretagare gör är att fokusera på att mäta omsättningen i stället för marginalen. När omsättningen ökar kan detta kan få de att tro att deras företag går bra eller till och med växer. Men när verksamheten och dess intäkter växer, påverkas också driftskostnaderna. Och om dessa ökar i högre takt, går verksamheten effektivt bakåt.

Lönerna är en viktig kostnad att fokusera på. Så här säger en tillväxt-VD till The Guardian:

- Om du anställer säljare och betalar dem en provision, måste du se till att denna provision är kopplad till marginalen - och inte omsättningen. Detta kommer exempelvis bidra till att avskräcka säljarna från att erbjuda rabatter för att stänga affären så att de når sina budgetar. 

Företagare bör ständigt försöka upprätthålla dessa marginaler genom att:

  • utnyttja mängdrabatter vid inköp
  • leta efter mer ekonomiska sätt att hantera omkostnader
  • överväga nödvändiga prishöjningar

4) Se till att dina anställda växer som individer

Affärsutveckling handlar inte bara om intäkter eller att gå med vinst. Att investera i utbildning och utveckling av personal är nyckeln till ökad förståelse för verksamheten. Det ökar också personalens engagemang, vilket är viktigt för att öka produktiviteten.

Effektiv utbildning och utveckling av personal handlar faktiskt mer om att utveckla en lärandekultur än att boka dyra utbildningar som håller de anställda borta från sina vanliga arbetsuppgifter.

- Forskning visar att cirka 70 procent av lärandet sker på jobbet, 20 procent sker via coaching eller mentorskap, och endast 10 procent av kunskapen kommer från regelrätt utbildning. Med hjälp av denna tumregel kan företag uppmuntra självlärande, jobbskuggning, coaching och mentorskapsprogram. Vissa klassrumsutbildningar kan vara nyttiga, men mycket av vad chefer behöver kan läras av att observera andra och dela med sig av "best practice". Med internet och sociala medier finns mycket av teorin tillgänglig - och den kan delas online, mellan medarbetarna, berättar en VD som The Guardian har intervjuat.

5) Dokumentera affärsprocesser

Skalbara, repeterbara processer bör ligga till grund för alla verksamheter. De skapar en bra grund för tillväxt och säkerställer att alla nya anställda som ska onboardas kan följa dessa.

Varje framgångsrikt varumärke har gått igenom en betydande tillväxt och en av de saker som stöttade den tillväxten var en varumärkeskultur som inkluderade riktlinjer för varje process - från första kundkontakten till kunder som överger tjänsten eller produkten.

Sammanfattning

Expansion kan bedrivas på olika sätt - via att ta sig in på nya marknader eller genom att lansera nya produkter eller tjänster. Men oavsett vilken väg företagaren väljer så gäller det att hålla koll på kassaflödet, se till att ta betalt, hålla marginalen, utveckla personalen och dokumentera viktiga processer.

Vill du veta mer hur expansion kan gå till och de vanligaste utmaningarna i expansionsfasen? Ladda ner vår guide nedan och få också svaret på hur IT kan stötta för att lyckas med expansion.

Ladda ner VD:ns guide till IT i  expansionsfasen och hur it kan stötta

 

 

 

 

 

 

Topics: Tillväxt

Koneo – vi gör IT enklare

Koneo är en helhetsleverantör av IT- och dokumentlösningar. Vi finns alltid nära, med fler än 400 medarbetare på mer än 30 platser över hela landet. Tillsammans kan vi erbjuda det stora företagets fördelar med support, specialistkompetens och effektiva tjänster. Läs mer på koneo.se

Prenumerera på vår blogg