Koneos blogg

4 knep för en effektiv tjänste- och produktlansering

Micael Corneliusson

tips_for_en_lyckad_produktlansering.jpeg

Dagen med stort D är här. Din produkt eller tjänst som du har jobbat med så länge ska äntligen lanseras. I sin iver och glädje över det är det lätt hänt att basunera ut detta faktum till så många som möjligt - men det kan gå lite snett, risken är stor att informationen når fel personer. I den här bloggartikeln delar vi med oss av fyra knep för en effektiv tjänste- och produktlansering. 

Idag finns det stora möjligheter att nå många med sitt budskap, betydligt större sådana än tidigare. Med hjälp av exempelvis sociala medier och de verktyg som en modern IT-miljö ger dig har du allt du behöver för en effektiv lansering. 

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

Här är fyra tips för en effektiv tjänste- och produktlansering:

1. Håll koll på din målgrupp

Innan du ska lansera din tjänst eller produkt bör du ha järnkoll på din målgrupp, alltså de personer du främst vill nå. Genom att lära känna målgruppen lär du dig också var de befinner sig digitalt och kan därför anpassa ditt innehåll till rätt kanaler. Du lär dig också vilka problem och utmaningar medlemmarna i målgruppen har och varför de är intresserade av din produkt eller tjänst. Tänk alltid på att det är människor som köper, inga maskiner. Fokusera därför mer på hur tjänsten/produkten kan hjälpa målgruppen med hens utmaningar istället för att räkna upp tekniska detaljer och alla dess små finesser (något som produktägaren är mer intresserad av än målgruppen). 

2. Väck nyfikenhet kring din produkt

6–8 veckor. Det är marginalen som gäller för starten av marknadsföringsaktiviteterna inför lanseringen. Då kan du bygga upp ett intresse och skapa nyfikenhet kring din tjänst/produkt, exempelvis genom att så ett litet frö i sociala medier. Skriv inlägg som gör att målgruppen blir nyfiken och följer produktens/tjänstens fortsatta resa mot lansering. Även hemsidan kan användas för att lägga upp information som väcker nyfikenhet. 

3. Ha ett event, fysiskt eller digitalt 

Det är alltid spännande att anordna någon form av aktivitet när det är dags för lansering. Om du vill ha ett fysiskt event, hyr en lokal och bjud in potentiella kunder. Gör det i god tid för att öka chansen för att så många som möjligt kommer. En modern IT-miljö gör det möjligt för dig att sätta upp en landningssida där du delar med dig av information om lanseringen och där besökare kan anmäla sig. Då får du in kontaktuppgifter och kan förse besökaren med spännande information under flera tillfällen innan det är dags för själva eventet. Om du hellre vill ha ett digitalt event, kan ett webinar vara en idé för din lansering. Under webinariet kan du visa produkten via livevideo och låta publiken ställa frågor i en chatt.  

4. Gör det lätt för målgruppen att ta del av information 

Låt besökarna lära sig mer om din produkt eller tjänst redan innan den är på marknaden. Exempel på detta kan vara nedladdningsbart material, demos eller produktvideos. Dela dem i dina sociala kanaler eller lägg upp materialet på din hemsida. Det finns ytterligare en viktig aspekt i att ha igång hemsidan innan lanseringen - genom att locka besökare att fylla formulär när de laddar ner material kan du samla in värdefulla kontaktuppgifter till personer som är intresserade av din produkt eller tjänst. 

Sammanfattning

Efter en lång tids arbete med din tjänst eller produkt är det äntligen dags för lansering. Men istället för att skicka ut information till så många som möjligt och hoppas på att rätt personer nås av ditt budskap finns det betydligt effektivare sätt för din tjänste- och produktlansering. 

Tjänste- och produktlansering är en utmaning som de flesta företag kämpar med, men kanske främst de som befinner sig í tillväxtfasen. Vill du läsa mer om vilka utmaningar VD:n i tillväxtfasen har och hur digitala verktyg kan stötta? Läs vår guide för tillväxt-VD:n här! 

Ladda ner VD:ns guide till tillväxtfasen  och hur IT kan stötta

Topics: Digitalisering

Om Koneo

Koneo är IT-leverantören som vill att alla ska ha möjlighet till ett flexibelt arbetsliv. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Därför vill vi också utmana företag, myndigheter och organisationer till att låta de anställda få hitta sin egen balans däremellan. Vi ser de mänskliga behoven bakom produkten och tycker att livet ska få styra över jobbet. Vi jobbar med våra kunder, åt våra kunder och för våra kunder. För att vi ska utvecklas och växa tillsammans. Koneo grundades 2002 och finns idag från Luleå i norr till Jönköping i söder.

Prenumerera på vår blogg

Senast på bloggen